سلیس نیوز

دریچه‌ای گشوده به دنیای هنر، فرهنگ و ادبیات

سلیس نیوز

دریچه‌ای گشوده به دنیای هنر، فرهنگ و ادبیات

طبقه بندی موضوعی

درباره سریال «آخرین بازمانده از ما»

يكشنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۰۱:۴۰ ب.ظ

بهترین اقتباس از یک بازی ویدیویی

سریال «آخرین بازمانده از ما» ساخته جرمی وب و کریگ مازین که بر اساس بازی پرفروش پلی‌استیشن ساخته‌شده، «بهترین اقتباس از یک بازی ویدیویی تاکنون» توصیف‌شده است.

بیست سال پس از نابودی تمدن انسانی، جوئل که بازمانده سرسختی است استخدام می‌شود تا دختر 14 ساله‌ای به نام اِلی را به‌صورت مخفیانه از یک منطقه قرنطینه ظالمانه بیرون بیاورد. آن دو مسیر طاقت‌فرسایی را باهم آغاز می‌کنند و باید برای زنده ماندن به یکدیگر تکیه کنند.

اغلب منتقدان این اقتباسِ تلویزیونی از بازی پرفروش ویدیویی را ستایش کرده‌اند. آن‌ها در توصیف این سریال گفته‌اند که «آخرین بازمانده از ما بهترین اقتباس از یک بازی ویدیویی است که تاکنون ساخته‌شده» و توانسته‌ است «طلسم‌شکن» تبدیل بازی‌ها به برنامه‌های تلویزیونی باشد.

داستان سریال شخصیت جوئل و الی را دنبال می‌کند که بیست سال پس از غلبه یک همه‌گیری جهانی (که برخلاف کووید هیچ واکسنی ندارد) باهم سفر می‌کنند؛ اما فاصله‌گذاری اجتماعی در سریال برجسته است، عمدتاً به این خاطر که با زامبی‌ها سروکار دارند تا ویروس کرونا.

استفن کلی، روزنامه‌نگار می‌نویسد این سریال تلویزیونی تازه با بازی پدرو پاسکال و بلا رمزی دستاوردی چشمگیر است.

بازی‌های ویدیویی اکشن زنده به‌ندرت شهرتی به‌عنوان کار جدی هنری دارند. در بهترین حالت، در دهه گذشته یک نمایش خانوادگی خوش‌ساخت مثل سونیک خارپشت و کارآگاه پیکاچو ساخته‌شده است؛ در بدترین موارد، این ژانر را یک رشته میان‌مایگی تمسخر آلود و شکست‌هایی که ارزش تماشا ندارند تعریف کرده است.

مشکل دو جنبه دارد. خود بازی‌های ویدیویی - در عین اینکه در فضای خودشان قادرند داستانی قانع‌کننده را روایت کنند - به‌طور طبیعی به فیلم یا سریال تلویزیونی قابل ترجمه نیستند و کسانی هم که متصدی تأمین مالی یا تولید این فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی هستند نشان داده‌اند که احترام چندانی برای ارزش اقتباس پذیری آن‌ها در درجه اول قائل نیستند.

هیچ‌کدام از این موارد درباره اقتباس ۹ قسمتی اچ بی او «آخرین بازمانده از ما» که عموماً یکی از بهترین داستان‌های بازی‌های ویدیویی تلقی می‌شود، صادق نیست.

 

ادامه این نوشتار را در سلیس نیوز بخوانید

درباره سریال «آخرین بازمانده از ما»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی